V 70. letech a na začátku 80. let minulého století procházel švýcarský hodinářský průmysl krizí. Do karet mu nehrála rostoucí hodnota franku, nízká produktivita a vliv měla i energetická krize. Do toho svět válcovaly quartzové hodinky a tradičním švýcarským hodinářským domům také velmi zdatně konkurovaly značky z Japonska a USA, které u svých mechanických hodinek dokázaly díky lepší efektivitě výroby nabídnout nižší cenu. Záchrana ale byla na cestě.
Ve společnosti ASUAG, předchůdci dnešní Swatch Group, došli na přelomu 70. a 80. let k závěru, že je potřeba radikálního kroku. Tak radikálního, že půjde proti všem tradicím domácího hodinářského průmyslu. Vznikla tak idea jednoduchých plastových hodinek s quartzovým pohonem, jejichž výrobní cena bude velmi nízká díky plně automatizované výrobě, a tím pádem bude možné nabízet hodinky za cenu atraktivní i pro zákazníky.
Cestu od zadání k prototypu urazili vývojáři za 18 měsíců. Výsledkem byly jednoduché hodinky skládající se z pouhých 51 komponentů. Ke spolupráci byli následně přizváni módní návrháři, aby nový produkt upravili po svém, zatraktivnili a připravili na uvedení na trh. Tím byl hned na počátku položen jeden ze základních kamenů identity Swatch - spolupráce s významnými umělci a designéry.
První kolekci veřejnost spatřila 1. března 1983 a byl to okamžitý úspěch. Počáteční várka 20 tisíc kusů s cenovkami 40 a 50 švýcarských franků se vyprodala během 14 dnů a s dalšími dodávkami hlad po "Swatchkách" rozhodně neustával. Kdo neměl Swatch, jako by nebyl. Produkce nabrala na obrátkách a vyšplhala se do milionů. V dubnu roku 1992, pouhých 9 let po uvedení, došlo k překročení hranice 100 milionů vyrobených kusů.
Být vidět
Ze Swatch se stal fenomén a v mateřské společnosti dobře veděli, jak ho na vlně úspěchu udržet. Hned v roce 1984 umístili na mrakodrap ve Frankfurtu 162 metrů vysokou a 13 tun vážící konstrukci hodinek Swatch, čímž vznikl zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
Následovaly mnohé spolupráce s uměleckým světem, z nichž dodnes vyčnívá kolaborace s rakouským kreslířem a malířem Alfredem Hofkunstem, který pro Swatch vytvořil tři modely označované jako Pop Art. Jednalo se o hodinky v podobě okurky, papriky a plátku slaniny. Swatch tento koncept dotáhl k dokonalosti, když hodinky nabízel ve speciálním balení po celém světě na trzích s ovocem a zeleninou. Speciální edici pro Swatch vytvořila celá řada umělců, z nedávné doby stojí za zmínku například Damien Hirst, který v roce 2018 vytvořil dvě edice hodinek k 90. narozeninám myšáka Mickeyho.
Swatch a sport, to je pevné spojení již od počátků značky. Dlouhodobou podporu plážového volejbalu doplňují spolupráce s motokrosem, snowboardingem, freestyle lyžováním a zapomenout nelze na rok 1984, kdy značka pouhý rok po založení sponzorovala světový šampionát v breakdance a jasně ukázala, že se nebojí vstoupit do okrajového segmentu, na což navázala v roce 2018 podporou novátorské Drone Racing League.
Od plastu ke kovu, od quartzu k mechanice
Hodinky Swatch započaly svou existenci jako plastový produkt, to se ale postupem času změnilo. V 90. letech se objevila první kolekce Irony s ocelovými pouzdry a dodnes je pevnou součástí nabídky značky. Výstřední zajímavostí pak je model Trésor Magique s pouzdrem z platiny, který s cenou 1618 amerických dolarů vyčníval oproti původním cenám hodinek Swatch ve výši několika desítek švýcarských franků.
Ve Swatch také postupně našli cestu k mechanickým hodinkám. První Swatch Automatic se objevily na trhu v roce 1991. S mechanikou značka experimentovala i nadále, v roce 2004 svět ohromily modely Diaphane Automatic s částmi strojku vyvedenými ve výrazných barvách a o pět let později následoval dokonce automatický chronograf.
To hlavní ale přišlo v roce 2013, kdy ve Swatch ke svému 30. výročí představili mechanický strojek s automatickým nátahem Sistem51 skládající se pouze z 51 komponent, což byla připomínka prvních modelů Swatch z roku 1983, které se skládaly taktéž z 51 částí. Sistem51 se stal klíčovou součástí kolekce Swatch a je důkazem, že i po desítkách let existence má značka odvahu pouštět se do zásadních inovací.