O značce

V 70. letech a na začátku 80. let minulého století procházel švýcarský hodinářský průmysl krizí. Do karet mu nehrála rostoucí hodnota franku, nízká produktivita a vliv měla i energetická krize. Do toho svět válcovaly quartzové hodinky a tradičním švýcarským hodinářským domům také velmi zdatně konkurovaly značky z Japonska a USA, které u svých mechanických hodinek dokázaly díky lepší efektivitě výroby nabídnout nižší cenu. Záchrana ale byla na cestě. 

Historie značky Swatch

Ve společnosti ASUAG, předchůdci dnešní Swatch Group, došli na přelomu 70. a 80. let k závěru, že je potřeba radikálního kroku. Tak radikálního, že půjde proti všem tradicím domácího hodinářského průmyslu. Vznikla tak idea jednoduchých plastových hodinek s quartzovým pohonem, jejichž výrobní cena bude velmi nízká díky plně automatizované výrobě, a tím pádem bude možné nabízet hodinky za cenu atraktivní i pro zákazníky.

Cestu od zadání k prototypu urazili vývojáři za 18 měsíců. Výsledkem byly jednoduché hodinky skládající se z pouhých 51 komponentů. Ke spolupráci byli následně přizváni módní návrháři, aby nový produkt upravili po svém, zatraktivnili a připravili na uvedení na trh. Tím byl hned na počátku položen jeden ze základních kamenů identity Swatch - spolupráce s významnými umělci a designéry.

První kolekci veřejnost spatřila 1. března 1983 a byl to okamžitý úspěch. Počáteční várka 20 tisíc kusů s cenovkami 40 a 50 švýcarských franků se vyprodala během 14 dnů a s dalšími dodávkami hlad po "Swatchkách" rozhodně neustával. Kdo neměl Swatch, jako by nebyl. Produkce nabrala na obrátkách a vyšplhala se do milionů. V dubnu roku 1992, pouhých 9 let po uvedení, došlo k překročení hranice 100 milionů vyrobených kusů.

Být vidět

Ze Swatch se stal fenomén a v mateřské společnosti dobře veděli, jak ho na vlně úspěchu udržet. Hned v roce 1984 umístili na mrakodrap ve Frankfurtu 162 metrů vysokou a 13 tun vážící konstrukci hodinek Swatch, čímž vznikl zápis do Guinnessovy knihy rekordů.

Následovaly mnohé spolupráce s uměleckým světem, z nichž dodnes vyčnívá kolaborace s rakouským kreslířem a malířem Alfredem Hofkunstem, který pro Swatch vytvořil tři modely označované jako Pop Art. Jednalo se o hodinky v podobě okurky, papriky a plátku slaniny. Swatch tento koncept dotáhl k dokonalosti, když hodinky nabízel ve speciálním balení  po celém světě na trzích s ovocem a zeleninou. Speciální edici pro Swatch vytvořila celá řada umělců, z nedávné doby stojí za zmínku například Damien Hirst, který v roce 2018 vytvořil dvě edice hodinek k 90. narozeninám myšáka Mickeyho.

Swatch a sport, to je pevné spojení již od počátků značky. Dlouhodobou podporu plážového volejbalu doplňují spolupráce s motokrosem, snowboardingem, freestyle lyžováním a zapomenout nelze na rok 1984, kdy značka pouhý rok po založení sponzorovala světový šampionát v breakdance a jasně ukázala, že se nebojí vstoupit do okrajového segmentu, na což navázala v roce 2018 podporou novátorské Drone Racing League.

Od plastu ke kovu, od quartzu k mechanice

Hodinky Swatch započaly svou existenci jako plastový produkt, to se ale postupem času změnilo. V 90. letech se objevila první kolekce Irony s ocelovými pouzdry a dodnes je pevnou součástí nabídky značky. Výstřední zajímavostí pak je model Trésor Magique s pouzdrem z platiny, který s cenou 1618 amerických dolarů vyčníval oproti původním cenám hodinek Swatch ve výši několika desítek švýcarských franků.

Ve Swatch také postupně našli cestu k mechanickým hodinkám. První Swatch Automatic se objevily na trhu v roce 1991. S mechanikou značka experimentovala i nadále, v roce 2004 svět ohromily modely Diaphane Automatic s částmi strojku vyvedenými ve výrazných barvách a o pět let později následoval dokonce automatický chronograf.

To hlavní ale přišlo v roce 2013, kdy ve Swatch ke svému 30. výročí představili mechanický strojek s automatickým nátahem Sistem51 skládající se pouze z 51 komponent, což byla připomínka prvních modelů Swatch z roku 1983, které se skládaly taktéž z 51 částí. Sistem51 se stal klíčovou součástí kolekce Swatch a je důkazem, že i po desítkách let existence má značka odvahu pouštět se do zásadních inovací.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení